فوتبال ملی

برای موفقیت کسی در خانه ما را نمی‌زند

حشمت مهاجرانی سرمربی اسبق تیم ملی ایران که آخرین قهرمانی‌مان در جام ملت‌ها با این مربی بزرگ حاصل شده به بهانه قرعه‌کشی مسابقات جام ملت‌ها همچنین سایرمسائل مهم مانند انتخاب سرمربی تیم ملی و بن‌بست‌هایی که به نظر در این رابطه وجود دارد نقطه‌نظراتش را با ما در میان گذاشت.
در خصوص گروه تیم ملی کشورمان چه نظری دارید؟
در فوتبال امروز تیم ضعیفی وجود ندارد که بگوییم در گروه آسان و ضعیفی هستیم. قدرت تیم‌ها به هم نزدیک شده و هر تیم خوب تدارک ببیند قادر است بهتر و خطرناک ظاهر شود. در گروه ما هم امارات تیم بهتری نسبت به دو حریف دیگر است.

در رابطه با سرمربی تیم ملی‌مان و شانس موفقیت ایشان چه دیدگاهی دارید؟
سرمربی ما مربی آگاه است و به شغلی که دارد اشراف خیلی خوبی دارد هر چند همیشه نسبت به یک مربی در جامعه بحث‌هایی مطرح بوده که این مربی بد است یا خوب و همیشه مسائلی از این دست مطرح بوده است. قلعه‌نویی مربی است که میل به هجومش زیاد است. کارلوس کی‌روش که تیم ملی‌ زیر نظر ایشان دفاعی بازی می‌کرد هیچ شادی در زمان این مربی چه در جام ملت‌ها و چه در جام جهانی نداشتیم اما روز خوب فوتبالی را خود مربی باید بسازد و کسی در خانه ما را نمی‌زند که ما می‌خواهیم برای شما فوتبال درست کنیم. خود مربی با توجه به امکاناتی که دارد شرایط را برای تیم ملی درست می‌کند. متأسفانه ما مشکل برنامه‌ریزی و ضعف تشکیلاتی داریم مثلاً مانند انتخاب سرمربی تیم امید و چیزی که در این رابطه مطرح نیست بحث کمیته فنی است و اینکه چه هدفی برای کمیته فنی وجود دارد. در این خصوص هم فقط در اخبار می‌خوانم که آقای تاج، کاشانی و خسروی‌وفا به‌دنبال کار تیم امید هستند و نقطه نظرات سرمربی تیم ملی بزرگسالان را هم در نظر گرفته‌اند اما فعلاً تصمیمی برای تیم امید گرفته نشده است.

ایراد این موضوع را در کجا می‌دانید؟
به نظرم قدرت تصمیم‌گیری دیده نمی‌شود و افرادی که در فدراسیون ما شاغل هستند به فوتبال روز آشنایی کامل ندارند.

جدا از تیم‌های سرگروه چه تیم دیگری را در سطح خوبی می‌دانید؟
جدا از تیم‌های سرگروه تیمی مانند عراق هم وجود دارد که می‌تواند برای سایر تیم‌ها مشکل‌ساز شود چون از پتانسیل بالایی برخوردار است.

اما قبول دارید که تیم ایران در حضور تیم‌هایی مانند ژاپن و عربستان که در جام جهانی شگفتی‌ساز شده‌اند، دیگر به‌عنوان شانس اول قهرمانی محسوب نمی‌شود؟
رقابت‌ها که از دور دوم شروع خواهد شد اما امیدوارم بعد از چند سال که ما مربی ایرانی انتخاب کردیم و از مربیان خارجی دست برداشتیم باز هم بتوانیم قهرمان شویم. آخرین بار در کویت در سال 1980 من بازی ایران را در جام ملت‌ها دیدم. در آن زمان آقای شاهرخی و حسن حبیبی مربی تیم ملی بودند و بازیکنان خوبی هم در تیم ملی حضور داشتند اما چون این مسابقات با جنگ تحمیلی همزمان شد بازیکنان ما متمرکز نبودند و شانس قهرمانی را از دست دادند اما باید برای قهرمانی برنامه‌ریزی کنیم و برای هدفی که داریم تلاش کنیم. تیم‌هایی هم که گفتید همگی تیم‌های خوبی هستند اما ما نسبت به قدرت‌های دیگر آسیا همیشه فاکتور غیرت و تعصب را در اختیار داشتیم که در هیچ تیم دیگری مانند ایران وجود نداشته و ندارد. از این رو امیدوارم با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم بستر خیلی خوبی را برای تیممان به وجود بیاوریم. چند تیمی که گفتید در جام جهانی شگفتی‌ساز شدند اما ما هم مقابل ولز کار بزرگی انجام دادیم در حالی که اگر مربی ایرانی در جام جهانی در اختیار داشتیم قادر بودیم موفق‌تر باشیم و بهتر کار کنیم چون کی‌روش نتوانست در چندین سال حضورش در فوتبال ما موفق شود. از لحاظ نیروی انسانی خیلی قوی هستیم در حالی که کمپ اسپایر قطر یا مدرسه فوتبالی مانند رئال مادرید نداریم به همین دلیل باید به‌دنبال بازی‌های تدارکاتی قوی باشیم و با برنامه‌ریزی به جنگ حریفان برویم تا ان‌شاءالله بعد از سال‌ها شاهد موفقیت و قهرمانی‌مان در جام ملت‌های آسیا باشیم.

257 251

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا