والیبال

توپ والیبال روی تور تعلیق!

ایمان گودرزی؛ دوران ریاست محمدرضا داورزنی بر فدراسیون والیبال ایران، روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ماه، به‌طور رسمی به اتمام می‌رسد و اکنون برای انتخاب رئیس جدید،حاشیه های زیادی اتفاق افتاده که می‌تواند به تعلیق والیبال ایران منتهی شود. نکته عجیب ماجرا اما مصاحبه وزیر ورزش و جوانان بود که از برگزاری این مجمع ابراز بی اطلاعی کرد. جایی که سید محمد پولادگر در گفتگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفت: "فدراسیون والیبال تاریخی را برای برگزاری مجمع فدراسیون والیبال پیشنهاد کرده اما وزارتخانه هنوز مجوزی صادر نکرده و تاریخی قطعی نیست."این در حالی است که شب گذشته خبر رسید که مجمع عمومی فوق‌العاده فدراسیون والیبال که قرار بود در روز 29 آبان ماه 1402 به منظور تعیین تکلیف سرپرستی فدراسیون تشکیل شود به تاریخ دیگری موکول شد؛یک اتفاق قابل پیش بینی!

شایعه شده ماجرا از این قرار است که انگار وزارت ورزش از اینکه فدراسیون والیبال زودتر از آن‌ها خبر برگزاری مجمع را اعلام کرده دلخور است و احتمالا دلیل مصاحبه پولادگر نیز همین مسئله بوده است. حال دلیل این اختلاف هر چه باشد بد نیست سران ورزش ایران از پیامدهای این راه و روشی که پیش گرفته‌اند با خبر باشند. فدراسیون‌ جهانی والیبال یا همان FIVB قوانین سفت و سختی دارد که عدم توجه به آن‌ها و سر سری گرفتنشان می‌تواند به قیمت یک کابوس تمام شود. FIVB یکی از سختگیرترین فدراسیون‌های جهانی در بین تمام ورزش‌هاست و این نهاد بارها اعلام کرده که دولت کشورها هیچگونه حقی در دخالت در انتخابات فدراسیون‌ها ندارند. فدراسیون جهانی والیبال همچنین به شکل صریح اعلام کرده که اگر کشوری از این موضوع تخطی کند با جریمه‌های سنگین و در نهایت تعلیق مواجه خواهد شد. این اصلا یک تهدید معمولی نیست و FIVB پیش از این چنین اقدامی را در رابطه با بعضی کشورها از جمله هند و فیلیپین انجام داده است. این اوضاعی که به وجود آمده دقیقا مصداق چیزی است که FIVB می‌تواند به واسطه آن والیبال ایران را تعلیق کند. فدراسیون جهانی والیبال تاکید کرده که در ابتدا مجمع هر فدراسیون، بعد هیئت مدیره و در نهایت ریاست فدراسیون حق تصمیم‌گیری در رابطه با والیبال هر کشور را دارند و دولت نمی‌تواند هیچگونه دخالتی در این باره انجام دهد.

در جدیدترین خبر مجمع عمومی فوق‌العاده فدراسیون والیبال که قرار بود در روز ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۲ به منظور تعیین تکلیف سرپرستی فدراسیون تشکیل شود به تاریخ دیگری موکول شد که پس از هماهنگی وزارت ورزش و جوانان اعلام خواهد شد. پیش از این فدراسیون والیبال در اطلاعیه اعلام کرده بود، این مجمع ۲۹ آبان برگزار می‌شود اما وزارت ورزش و جوانان اعلام کرده بود که فدراسیون والیبال تاریخی را برای برگزاری انتخابات فدراسیون والیبال پیشنهاد کرده اما وزارتخانه هنوز مجوزی صادر نکرده و تاریخی قطعی نیست. این بلاتکلیفی ترسی را برای علاقه مندان به این رشته المپیکی به وجود می‌آورد که نکند والیبال نیز که یکی از رشته های اصلی ورزش ایران به حساب می‌آید در راه فدراسیون های ژیمناستیک و دوچرخه سواری قدم بردارد.

در همین راستا ممکن است که سوالات مختلفی در مورد آخرین شرایط فدراسیون والیبال برای هر علاقمندی پیش بیاید که در زیر سعی کردیم به تمام آنها پاسخ دهیم؛

داورزنی چه زمانی بازنشسته می شود؟

از زمان ثبت‌نام داورزنی در انتخابات فدراسیون والیبال، حرف و حدیث در مورد بازنشستگی او دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. با وجود اینکه او ۴۴ سال خدمت کرده اما معتقد است: «قانون این اجازه را می‌دهد با نظر بالاترین مقام اجرایی، فرد با ۳۵ سال سابقه و سن ۶۵ سال بازنشسته شود. من هم‌اکنون ۶۲ سال سن دارم و سه سال دیگر می‌توانم خدمت کنم. ارگانی که باید تشخیص بدهد من می‌توانم فعالیتم را ادامه دهم یا خیر، جای دیگری است. سال گذشته بعد از اینکه مدت مأموریت من از وزارت ورزش به فدراسیون والیبال به پایان رسیده بود و دو تا ۵ سال گذشته بود، برای ادامه آن می‌بایست دولت درخواست می‌کرد که کمیسیون امور استخدامی نظر نهایی را اعلام کند. در دولت روحانی این اتفاق رخ داد و در دولت فعلی هم این کمیسیون مأموریت من را تمدید کرد. من الان بازنشسته نیستم و تا ۶۵ سالگی با نظر وزیر ورزش می‌توانم کار کنم.»

سرپرستی داورزنی برای ریاست کنفدراسیون والیبال آسیا

انتخابات ریاست کنفدراسیون والیبال آسیا شهریورماه سال آینده برگزار می‌شود و محمدرضا داورزنی هم داعیه ریاست کنفدراسیون والیبال آسیا را دارد و گویا برای رسیدن به این کرسی شانس هم دارد، شاید به همین خاطر است که توافق شفاهی بین وزیر ورزش و داورزنی صورت گرفته بود که مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار شود و داورزنی با رأی اعضای هیأت‌های استانی به عنوان سرپرست به فعالیتش ادامه دهد تا این فرصت از بین نرود. با این حال با تمامی این توافقات، در فاصله یک روز مانده به برگزاری مجمع فوق‌العاده رابطه بین وزارت ورزش و فدراسیون والیبال شکرآب شده و وزارت بازی را بهم زد و شب گذشته هم تیر خلاص را به قلب والیبال زد تا مجمع در روز دیگر و تاریخ دیگری برگزار شود!

سرپرست فدراسیون والیبال را چه کسی انتخاب می‌کند؟

انتخاب سرپرست فدراسیون والیبال در مجمع فوق‌العاده این روزها موضوع بحث و اختلاف وزارتخانه با فدراسیون والیبال شده است. طبق تبصره یک ماده ۱۳ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری، رئیس مجمع می‌تواند سرپرست را تعیین کند، رئیس مجمع هم وزیر ورزش یا یکی از معاونانش است، اما نکته قابل توجه اینجاست که فدراسیون والیبال این اساسنامه را به فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) داده و تغییراتی هم در آن صورت گرفته است.

اساسنامه فدراسیون جهانی والیبال هم بر این موضوع تأکید دارد که سرپرست فدراسیون را باید اعضای مجمع فوق‌العاده که متشکل از اعضای هیأت‌های استانی مشخص کنند. یعنی همان دعوتنامه‌ای که فدراسیون والیبال برای اعضای هیأت‌های استانی ارسال کرده تا روز ۲۹ آبان در تهران برای انتخاب سرپرست در مجمع فوق‌العاده شرکت کنند. البته گویا این بند اساسنامه از سوی فدراسیون جهانی مورد موافقت وزارت ورزش قرار نگرفته و همین موضوع هم این روزها محل اختلاف وزارت‌خانه و فدراسیون والیبال شده است.

تعلیق گریبان‌گیر والیبال ایران می‌شود؟

دوره چهارساله ریاست داورزنی در فدراسیون والیبال 24 ساعت دیگر به پایان می‌رسد. پس از پایان دوره چهارساله هر رئیس فدراسیونی، انتخاب سرپرست آن از سوی وزارت ورزش و جوانان یک رویه عادی بود، اما فدراسیون والیبال به تأکید فدراسیون جهانی والیبال مبنی بر عدم دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها متوسل شده و معتقد است دخالت سیاسی منجر به تعلیق والیبال خواهد شد و این مسئله مورد توجه اهالی وزارت‌خانه هم هست.

ماجرای تعیین سرمربی تیم ملی والیبال و برگزاری مجمع فوق العاده و مجمع عمومی انتخابات فدراسیون والیبال به یک کلاف سردرگم بدل شده است. باید دید در فاصله 24 ساعت مانده به پایان دوره ریاست داورزنی، وزارت ورزش چه تصمیمی خواهد گرفت؟مجمع عمومی – فوق العاده والیبال که روی هوا رفت و باید دید با به پایان رسیدن دوران ریاست داورزنی تکلیف این فدراسیون چه خواهد شد.آیا سرپرست جدیدی خواهد آمد یا اینکه داورزنی به عنوان سرپرست کار خودش را تا روز مجمع ادامه خواهد داد؟

۲۵۷ ۲۵۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا