فوتبال جهان

پشت پرده جدایی کی‌روش از قطر/ چرا CQ یک سال هم در قطر نماند؟

قرارداد کارلوس کی‌روش با قطر در توافقی ۲ طرفه ۳۷ روز مانده به آغاز جام ملت‌ها فسخ شد.

این خبری است که همزمان با حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، استعفای محمدرضا ساکت از مدیرعاملی سپاهان و تشکیل جلسه کمیته انضباطی برای بررسی پرونده‌ ابهامات قراردادی ۳ باشگاه پرسپولیس، تراکتور و استقلال بازتاب زیادی در کشورمان داشت چراکه مربی پرتغالی به دلیل سابقه حدود ۹ ساله فعالیت در کشورمان از زمان اتمام جام ملت‌های ۲۰۱۹ از چهارمین تیمی که هدایت آن را برعهده داشته نیز جدا می‌شود.

* نتیجه نگرفتن باعث جدایی CQ شد؟

جدایی ناگهانی کی‌روش با قطر را نمی‌توان تنها از زاویه ناکامی در نتیجه‌گیری بررسی کرد زیرا اگر قرار بود او فقط به این دلیل نیمکت عنابی‌ها را تحویل تینتین مارکز لوپز اسپانیایی بدهد، این اتفاق می‌توانست دست کم پس از شکست سنگین چهار بر صفر مقابل ایران در فینال تورنمنت اردن رخ بدهد نه پس از پیروزی در ۲ بازی رسمی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ آن هم با نتایج پرگل مقابل افغانستان و هندوستان.

* خبری که بازیکنان قطر زودتر از مرد پرتغالی آن را می‌دانستند

در شرایطی که هفته گذشته کارلوس کی‌روش در حال برنامه‌ریزی برای اردوی جدید قطر بود، فدراسیون فوتبال این کشور در تماس با او اعلام کرد باید برای مذاکره در جهت فسخ این قرارداد چهارساله عازم دوحه شود.

سرمربی ۷۰ ساله نیز دوشنبه به قطر سفر کرده و خبر غافلگیر کننده‌ای که ملی‌پوشان این کشور هفته گذشته و زودتر از کی‌روش در جریانش قرار گرفته بودند، برای او نیز تایید می‌شود.

پس از انجام مذاکرات نهایی نیز فدراسیون قطر اعلام کرد دوران سرمربیگری کی‌روش با آمار ۱۱ بازی، ۴ برد، ۳ مساوی و ۴ باخت در شرایطی که هنوز یک سال نیز از آغاز همکاری طرفین نگذشته است به صورت دوستانه و توافقی فسخ شد.

در متن اطلاعیه فدراسیون قطر برای اعلام این موضوع آمده است: "صمیمانه از کی روش به دلیل فداکاری، رهبری و کمک های بی دریغ در دوران تصدی سرمربیگری تیم ملی تشکر کرده و برای او در آینده آرزوی موفقیت می کنیم."

* برنامه قطری‌ها با کی‌روش چه بود؟

یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کی‌روش در آغاز این همکاری، پایین آوردن میانگین سنی قطری بود که با استفاده از یک تیم مسن در جام جهانی ۲۰۲۲، با وجود میزبانی سه شکست متوالی را متحمل شده و به با قعرنشینی در گروه A، تورنمتنی که میزبانی‌اش را برعهده داشت، حذف شد. او همچنین وظیفه داشت این تیم را به جام جهانی ۲۰۲۶ برساند. کاری که پیش از این در ایران(۲ بار) آفریقای جنوبی و پرتغال نیز موفق به انجام آن شده بود.

کی‌روش نیز با کمک همکاران خودش سعی کرد در این مدت استعدادهای لیگ ستارگان را کشف کند. آن هم در شرایطی که قطر هیچ بازیکن لژیونری ندارد.

یکی از برنامه‌های او برای توسعه فوتبال قطر این بود که در بازی های دوستانه فرصت هایی را به جوانان بدهد تا تجربه بین المللی کسب کنند.

در شرایطی که این مربی قراردادش را فوریه ۲۰۲۳ با عنابی‌ها امضا کرد تا ژوئن امسال هیچ دیدار تدارکاتی برای این تیم پیش‌بینی نشد. در عوض او و دستیارانش روی تجزیه، تحلیل و جست‌و جو برای شناسایی استعدادها با هدف تجدید تیم و تحقق هدف اصلی پرداختند.

* سرمربی سابق ایران در جمع عنابی‌ها به هدف اول رسید؟

در راستای همین استراتژی تعریف شده کی‌روش و قطر اولین رقابت بین‌المللی(جام طلایی) را فرصتی برای پرورش استعدادهای کشف شده دانستند. برهمین اساس ۱۴ بازیکن مشهور فوتبال قطر از لیست تیم برای این تورنمنت کنار گذاشته شدند تا راه برای ورود استعدادهای جدید باز شود.

قطر با استفاده از همین جوانان در جام طلایی کونکافاف مکزیک را یک بر صفر مغلوب کرد تا برای اولین بار در تاریخ مقابل یک تیم با رتبه زیر ۱۵ رنکینگ فیفا پیروز شود اما در نهایت با شکست ۴ بر صفر از پاناما از این مسابقات کنار رفت.

نکته جالب این بود در مدت کوتاه حضور CQ در قطر، برخی بازیکنان مثل یوسف ایمن، احمد راوی، صلاح زکریا(بهترین بازیکن دیدار اخیر پرسپولیس و الدحیل) جاسم جابر، محمد النعیمی و تمیم العبدالله اولین بازی خود را برای این تیم انجام دادند.

* چرا کی‌روش یک سال هم در قطر نماند؟

برخی رسانه‌های محلی در قطر می‌گویند رویکرد تدافعی کی‌روش و استفاده نکردن از امکانات کمپ اسپایر که سال ۲۰۰۴ با هدف پیشرفت ورزشکاران این کشور تاسیس شد، تاثیر به سزایی در پایان همکاری با این مربی دارد.

شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که این مربی سختکوش و سختگیر نتوانست در کارش دوام بیاورد این بود که برخلاف ایران نتوانست فرصت مشابهی برای سازگار کردن قطری‌ها با تفکراتش به دست بیاورد تا توانایی خودش را در این تیم نشان بدهد.

251251

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا